K1600GTL Exclusive

Fényűzés a köbön: BMW K1600GTL Exclusive teszt

Új motor teszt

Macko | 2014. július 29. kedd

, , , , , ,

A BMW minden luxust bele akart zsúfolni csúcs-szuper túrabálnájába. Vajon eléggé Exclusive lett? Vagy netán már túlságosan is?

A nagy túramotorok vásárlói egy szinte teljesen különálló részt alkotnak a piacon. Hiszen a két keréken közlekedés szerelmeseinek egy igen jelentős része eleve idegenkedik egy sokmázsás csatahajótól, amelyen kis túlzással még menetszelet sem kap. Rengeteg olyan vád éri ezeket a bálnákat, hogy már nem is motorok, inkább két kerekű autók, és semmiféle motorozási élményt nem képesek adni. Természetesen ezek a mondatok általában olyanok szájából hangzanak el, akik még soha nem mentek hasonló túragőzössel. Mert a motorozás igenis csodálatos dolog ezekkel a luxuscirkálókkal is. Amelyeknél a különféle kényelmi felszerelések fokozása egyfajta presztízsharccá vált – és ezt a harcot szeretné a BMW megnyerni a K1600GTL csúcsmodelljével, amely a beszédes Exclusive nevet kapta.

A cikkhez tartozó videót itt nézheted meg.

Természetesen itt sem szeretnék túlságosan sok ismétlésbe bocsátkozni, hiszen megjelenése évében kipróbáltuk a kissé más üléspozíciójú és kevésbé felszerelt, de ugyanilyen motorizáltságú K1600GT-t, illetve a jelen tesztalanyunkkal műszakilag szinte mindenben megegyező K1600GTL-t is. Hogy legyen hab is a hat hengert mintázó tortán, összehasonlítottuk őket házon belüli felmenőikkel is. Mivel érdemi szerkezeti változás azóta sem történt a legfelső kategóriás bajor vasakon, alapvetően az Exclusive modellváltozat egyéni jegyeivel kell foglalkozzunk (a motor menettapasztalatairól találtok bőven információkat videónkban, illetve sok érdekességet olvashattok a fotógaléria képaláírásaiban is).

Fényűző ruházat

Minden porcikája eleganciát sugároz

Minden porcikája eleganciát sugároz

Nem nagyon kell feliratokat keresni ahhoz, hogy akár az utca nézelődő átlagembere is magától rájöjjön: itt valami nagyon különleges géppel van dolga! Az Exclusive fényezése, mart alumínium díszítőbetétei és a motor elejétől legvégéig mindenhol fel-felbukkanó krómozott alkatrészei egyértelművé teszik, hogy ez a vas nem titkoltan a luxusról, sőt a fényűző luxusról kíván szólni. Nem rejti tehát véka alá különlegességét és felsőbbrendűségét. Amelyet a gyönyörű, bézs bőrrel bevont, az utast mindenek felett kényeztető karfás fotel látványa teljesít be.

Elképesztően különleges a megjelenése

Elképesztően különleges a megjelenése

Amelynél rögtön meg is kell fogalmazni nagyjából az egyetlen kritikát a motorral kapcsolatban. Ez a bevonat ugyanis hihetetlenül csúszik – a vezetőt ez még kevésbé zavarja, mert a tankot szorítva térdeivel jól tudja rögzíteni magát. Az utas azonban rettenetesen csúszkál – ráadásul a karfáktól rendesen kapaszkodni sem tud. Hogy tovább rontsam a helyzetet: a karfáktól a vezető felszállni sem tud – viszont ha felhajtja őket, akkor meg ezek lesznek a motor legszélesebb részei, tehát elakadhatnak bármiben menet közben. Ezen a részen azt éreztem, hogy túl sokat akartak az alkotók. Kicsit kár érte, mert más belekötési lehetőség valóban nem nagyon akad a legnagyobb kán.

A túlzásba vitt luxus sajnos az utas ülésénél visszaütött

A túlzásba vitt luxus sajnos az utas ülésénél visszaütött

Csak a legigényesebbeknek

Amilyen kiegészítő felszerelést kitaláltak a kategória motorjainak, az nagyjából mind megvan a K1600GTL Exclusive változatán. Tökéletes, minden állítási lehetőséget könnyen és logikusan elérhető menürendszer – innen szabályozhatjuk az elektronikusan állítható futóművet, állíthatjuk be a rádiót vagy kezelhetjük a fedélzeti audió rendszert, és természetesen barangolhatunk a fedélzeti számítógép adatai között is.

Hihetetlen információmennyiséghez jutunk egyszerűen és okosan a műszerfalról

Hihetetlen információmennyiséghez jutunk egyszerűen és okosan a műszerfalról

Természetesen a műszerfalba integrálva ott a BMW Motorrad Navigator, hogy segítsen nekünk elérni célunkat – de ezt akár ki is vehetjük, ha éppen városnézésre el szeretnénk vinni magunkkal. A széltől is óv a hatalmas, értelemszerűen motorosan állítható plexi, amely mindig megjegyzi utolsó állását és induláskor felveszi azt – de a gyújtás elvételekor leereszkedik legalulra, mert így illetékteleneknek lehetetlenné teszi – vagy legalábbis alaposan megnehezíti – a navigáció eltulajdonítását a műszerfalból.

A kis tekerőkapcsoló a menü vezérlésének fő eszköze

A kis tekerőkapcsoló a menü vezérlésének fő eszköze

Mivel szóba került a gyújtás, térjünk is rá a BMW motorkerékpárjainál elsőként a K1600GTL Exclusive fedélzetén megtalálható teljes kulcs nélküli rendszerre. Klasszikus gyújtáskulcsunk ugyanis nincs, csak egy jeladót kell a zsebünkbe tenni. Amint megközelítjük a motort, a központi zár kiold – innentől nyitogathatjuk a három gyári dobozt (amelyekben a létező legigényesebb belső táskákat találjuk), illetve az idomokban található tárolórekeszeket.

Kulcs nélküli indítási- és központi zárrendszert kapott

Kulcs nélküli indítási- és központi zárrendszert kapott

A gyújtáskapcsoló helyén levő nyomógomb hosszas nyomásával tudjuk oldani – vagy éppen rögzíteni – a kormányzárat, rövid megbökésével pedig gyújtásra állítani a motort. Fontos, hogy ez után már nem vagyunk képesek kinyitni az üzemanyag-töltő nyílást, ahhoz áramtalanítani kell a fedélzetet. Miután gyújtáson van a gép, viszont minden úgy működik, mint egy megszokott motoron. A megnyert kényelem azonban vitathatatlanul nagyban megkönnyíti mindennapi életünket.

Látni és látszani

Kanyarkövető intelligens xenon automatikus nappali fénnyel. A mai világítástechnika csúcsa

Kanyarkövető intelligens xenon automatikus nappali fénnyel. A mai világítástechnika csúcsa

Minden motoros számára elsődleges szempont – mondhatjuk, létkérdés a túlélésért folytatott mindennapi harcunkban -, hogy a közlekedőtársak jól észleljenek minket. Ehhez a legjobb módszer a ledes nappali fény, amely napsütésben messze jobban látszik, mint bármiféle tompított. A BMW rendszere természetesen a fényerő csökkenésével automatikusan kapcsolja át a fényt egyáltalán nem hagyományos tompítottjára – ilyenkor az angyalszemek fénye csökken, és életre kell az adaptív kanyarkövető xenon.

Aki ezt nem veszi észre, az teljesen vak

Aki ezt nem veszi észre, az teljesen vak

Ez azon kívül, hogy gyönyörű éles fehér – szinte nappali – fényt hoz létre a motor előtt, megelőzi azt a kellemetlen jelenséget is, hogy kanyarban az ívbelső oldalt a motor bedöntése miatt nem látjuk. A fényt ugyanis egy villámgyors szervó rendszer folyamatosan vízszintesen tartja. Annyira hibátlan, hogy nem értjük, miért nem széria ez már régóta minden kétkerekűben… Amennyiben pedig még ez is kevés lenne, ott a két ledes kiegészítő fényszóró, amelyek az út széleire varázsolnak nappali világosságot. Amennyiben még a reflektorokat (ebből kettő van) is felkapcsoljuk, tényleg mindent fogunk látni a legsötétebb éjszakában is.

Fölény minden téren

Az első dulever rendszerben teleszkópok már vezetősínként vagy optikai megnyugtatás jelleggel sincsenek

Az első dulever rendszerben teleszkópok már vezetősínként vagy optikai megnyugtatás jelleggel sincsenek

Az egész csomagra egyébként pontosan ugyanaz igaz, mint bármelyik sorhatos erőforrással felszerelt K-ra. Minden motorozással kapcsolatos része annyira fölényes, hogy azt igazából elég nehéz megfogalmazni. Az erőforrás elképesztő nyugalommal tol bármilyen fordulaton: a szó szoros értelmében alapjárattól leszabályozásig használható. Nyilván nem ugyanúgy megy nyolcszáznál hatodikban, mint hatezernél másodikban, de a lényeg, hogy mindenhol használható. Ha akarjuk, versenyre kelünk a sportmotorosokkal, de ha úgy tartja kedvünk, békésen elmotorozunk mindenhol a legmagasabb fokozatban és közben kellemesen zenét hallgatunk. Amúgy ez utóbbi jobban is illik a K1600GTL Exclusive egész lényéhez, mint a nyelezés.

Természetesen elektronikusan szabályozott a rugózás

Természetesen elektronikusan szabályozott a rugózás

Amennyiben pedig jönnek a kanyargós utak, talán a legjobb partnert leljük meg ebben a motorban. Annyira semlegesen kezdi meg és olyan eseménytelenül tartja az íveket, hogy tényleg az az érzés alakul ki bennünk: magától megy. Ameddig ezt nem éli át az ember, nem is hiszi, hogy létezhet hasonló… Pedig de – és ez az a pont, amikor romba dől valamennyi olyan teória, hogy ez már nem is motor.

Éjszaka is csodás képet látunk magunk előtt

Éjszaka is csodás képet látunk magunk előtt

Mert pontosan ugyanazt az élményt adja, mint bármilyen kanyarvadász vasparipa – csak éppen stresszmentesen és elképesztő biztonságérzettel párosítva. Laza fölénnyel hagyunk magunk mögött a szerpentineken szinte mindenkit – úgy, hogy közben nem kell állandóan váltogatnunk (ha nem akarunk), és a gázt sem vagyunk kénytelenek ráncigálni. Éppen ezt a biztonságérzetet tartom kicsit túlzottnak: a K1600-asok futóműve szó szerint elhiteti velünk, hogy mindent tudó motoros szupermenek vagyunk, aki képes bármilyen kanyart bevenni, és akármit megtehet.

Imád kanyarodni!

Imád kanyarodni!

Pedig a gumiméretek itt is ugyanakkorák, mint minden nagyobb túramotoron. Így némi önmérsékletre szükség van, hogy ne ugorjuk át a járműfizika határait. Kész szerencse, hogy az Exclusive tipikus vásárlóközönsége minden bizonnyal anyagilag igen csak jól szituált, vélhetően nem sihederkorú motoros lesz. Neki pedig már remélhetőleg benőtt a feje lágya annyira, hogy sokáig biztonságban motorozhasson a világ talán legjobb nagy túramotorján, és élvezze az általa nyújtott páratlan luxust.

Csillog-villog minden porcikája

Csillog-villog minden porcikája

Műszaki adatok

BMW K1600GTL Exclusive
ERŐFORRÁS
MOTORTÍPUS
Soros hathengeres benzinmotor elektronikus benzinbefecskendezéssel, 24 szeleppel
HENGERŰRTARTALOM (CM3)
1649
FURAT X LÖKET (MM)
72×67,5
SŰRÍTÉSI VISZONY
12,2:1
KEVERÉKKÉPZÉS
BMS-X
TELJESÍTMÉNY (KW/LE/RPM)
118/160,5/7750
FORGATÓNYOMATÉK (NM/RPM)
175/5250
INDÍTÁS
Önindító
ERŐÁTVITEL
SEBESSÉGVÁLTÓ
Körmös kapcsolású, ferde fogazású, hatfokozatú
SZEKUNDER HAJTÁS
Kardántengely
FELÉPÍTÉS
VÁZ TÍPUSA
Könnyűfém főváz (kokillaöntvény), sajtolt alumíniumprofil hátsó vázelem
FUTÓMŰ ELÖL
Duolever, 115 mm rugóút
FUTÓMŰ HÁTUL
Paralever, 135 mm rugóút
ELSŐ FÉK
Két 320 mm-es tárcsa, négydugattyús rögzített féknyergek, ABS
HÁTSÓ FÉK
Egy 320 mm-es tárcsa, kétdugattyús úszóágyazású féknyereg, ABS
GUMIABRONCS ELÖL
120/70ZR17
GUMIABRONCS HÁTUL
190/55ZR17
MÉRETEK
HOSSZÚSÁG/SZÉLESSÉG (MM)
2489/1000
TENGELYTÁV (MM)
1618
UTÁNFUTÁS/VILLASZÖG (MM/FOK)
108,4/62,2
ÜLÉSMAGASSÁG (MM)
750
ÜZEMANYAGTARTÁLY TÉRFOGATA (L)
26,5
SAJÁT TÖMEG MENETKÉSZEN(KG)
360
MEGENGEDETT ÖSSZTÖMEG (KG)
560
MENETADATOK
VÉGSEBESSÉG (KM/H)
>200
GYORSULÁS 0-100 KM/H (MP.) 3,4
FOGYASZTÁS 90/120 KM/H (L/100KM)
4,6/5,9
ÁR (FORINT, 2014. JÚLIUS)
9.298.000.-

(A cikk az Onroad.hu-n jelent meg.)

avagy minden amit egy BMW motorkerékpár kíván